Armáda = Bitevní strategie, Bojové jednotky, Boje o sídla, Loďstvo

Armáda s Generálem a Flotila s Admirálem na mapě kampaně

Tady máte něco o bitvách a typech bojových jednotek. Když kliknete pravou myší na jednotku, zobrazí se podrobnosti - důležité jsou celková obrana, celkový útok + bonusy proti určitému typu protivníka, typ zbraní, případný dostřel, a svou roli hraje morálka!

na obrázku Armáda s Generálem a Flotila s Admirálem na mapě kampaně

Bitevní strategie

Bojovou taktiku má každý hráč svou vlastní. Chce to praxi. Bojovat se naučíte bojem... Pro začátek je důležité vědět, že jedním klikem na cíl bude jednotka postupovat chůzí (Neunaví se, ale lepší je se na nepřítele rozběhnout). Poklepáním (double clicks) na nepřítele se vojáci na ně rozběhnou (budou mít nárazový bonus k útoku).

Bojové jednotky

Používejte rozmanité druhy bojovníků. Všichni totiž mají své výhody i  své hendikepy.

Pěchota s meči

knight

Vyzbrojeni jsou mečem nebo šavlí (východní) a pokud je to kvalitní pěchota, má většinou štít a nějakou zbroj. Dobří jsou proti lučistníkům, kopiníkům, i jiné pěchotě s meči. Slabší jsou proti jízdě. Naverbovat je jde většinou jen na hradech.

Kopiníci

Kopiník

Vyzbrojeni kopím a štítem a jsou úspěšní ničitelé jízdy! Slabší jsou proti pěchotě s meči. Proti lučistníkům jsou dobří, pokud ti jim neutečou. Kopiníky jde vycvičit v každém městě (domobrana), lepší kopiníci bávají k dispozici na hradech.

Halapartníci

Halapartník

Halapartny jsou extrémně dlouhá kopí, jsou tedy smrtonosnou zbraní proti jízdě, ještě víc než kopiníci. Jelikož nemají štít, jsou slabí proti pěchotě s měči i proti šípům. Navíc se pomalu pohybují. Jsou proto ldobří při obraně sídel (postavíte je třeba k bráně jako neproniknutelnou zeď), ale nepraktiční při boji v otevřené krajině.

Jízda s kopími a meči

Jízda

Když se rozjedou a vlítnou mezi pěchotu s kopími, vojáčkové lítají vzduchem jako sláma! Když nejsou rozjetí, jsou účinní méně, proto je dobé je zase stáhnout a přijet podruhé... I v mele se dokáží dobře ohánět mečem a hlavně s neozbrojenými lučistníky rychle zatočí.

Jízda s luky a meči

Lučištnická jízda

Některá jízda nemá kopí, ale je vybavena luky (lučištníky na koních má jen Uhersko, Polsko, Rusko, Francie a  všechny arabské národy). Většinou mají zvláštní schopnost "střelba v kruhu". To jezdí dokola a střílí šípy, oni zasáhnou nepřítele, ale nepřítel jen těžko zasáhne je. Mívají slabší zbroj a jen vyjímečně mají štít (Uherští šlechtici), ale mají meče na boj z blízka. Z blízka bojují jen když jsou zatlačeni do kouta, nebo když jim dojdou šípy.

Lučištníci a kušiníci

Lučišník

Lučištníci pálí rychle a lepší lušišníci umí pálit také zápalnými šípy. Střelba zápalnou municí je méně přesná a nabíjení trvá déle, ale zase může způsobit paniku v řadách nepřítele a také může zapálit obléhací věž nebo beranidlo. Počet šípů je omezen. když dojdou, jenotka prchá, nebo se vrhne do boje se svými malými mečíky. Jen vyjímečně mají dobrou zbroj nebo malý štít.

Kušiník

Kušiníci mívají delší dostřel než lučištníci a střely z kuše mají vysokou průraznost proti brnění! Dojde-li na boj z blízka, brání se dlouhým nožem nebo malým mečíkem... Domobrana s kušemi a pavézami disponuje také velkými štíty, za ty se schová v době nabíjení před nepřátelskou palbou (kuše se nabíjí déle než luky).

Dobívací stroje

Katapult

Máte je od začátku hry, umí střílet na vojáky a bořit hradby. Balista je skoro na nic. Katapult střílí už dobře. Obléhací prak (může se hýbat, ale hodně pomalu) je účinný pro boření hradeb a může střílet hnijící kravské vzdechliny (nepříteli se udělá zle...). Všechny stroje umí střílet běžnou anebo zápalnou munici. Zápalná je méně přesná a pálí se pomaleji, ale lépe snižuje morálku nepřátel a je dobrá na dřevěné věci.

Děla

Dělo

Můžete je vyrábět až po vynalezení střelného prachu. Jsou o dost účinnější než dřevěné praky. Ty nejlepvnější jsou hodně nepřesné. Neumí střílet přes hradby (obléhací praky to umí) a bezpečně nad hlavami vlastních vojáků (katapulty a praky to umí).

Mušketýři

Mušketýr

Střílí z pistolí nebo z mušket. Verbujete je až po vynalezení střelného prachu. Neumí vůbec střílet dolů z hradeb! (Lučistníci to umí.) V otevřené krajině jsou dobří, ale nesmí před nimi nikdo stát, jelikož pálí přímo... (Lučištníci pálí obloukem, a tak dobře přestřelí vojáky před nimi.)

Dobývání a obrana sídel

Dobývání města

Obrana sídel

Výhodou je hodně lučištníků na hradbách (střelba se shora je účinnější a hradby je kryjí). Když přijede obléhací věž nebo žebříky, pošlete na hradby pěchodu s meči a štíty. Halapartníky nebo aspoň kopiníky připravte proti jízdě u brány. Svoji jízdou můžete vyjet na nepřítele, zničit mu obléhací vybavení, a pak rychle zmizet zpět za hradby. Pozor, aby Vás nepronásledovali až k bráně, nezavřela by se za Vámi...

Proti dřevěným obléhací strojům je dobrá zápalná munice. Ideální je, když se nepříteli vůbec nepodaří dostat beranidlo k bráně. Jediný stroj, který přestřelí hradby a je s ním možné pálit ven ze sídla je obléhací prak. Děla ani katapulty nejdou dát na hradby. Vylepšené nebo dělostřelecké věže umí samy od sebe dobře masakrovat vojsko před hradbami. Při obsazení hradeb jejich střelba ustane.

Dobývání sídel

Vyplatí se mít ve městě špeha (špehy). Když jsou tam 2, je již 100%ní šance, že Vám otevřou bránu, až se k ní přiblížíte (Nepotřebujete pak vůbec stavět beranidlo). V hradu, který má až 3 stupně ohrazení Vám zvědové otevřou všechny brány.

Jinak se vyplatí střílet zdálky na střelecké věže praky nebo děly. Těmihle stroji také můžete udělat díru v hradbách, takže nepotřebujete rozbíjet beranidlem bránu. Stojí-li na hradbách v místě kam pálíte dělem nebo prakem lušitníci, sejme je to taky. Obléhací věže a žebříky taky můžete stavět a používat, umožní však dostat se přes hradby jen pěchotě, jízdě nejsou k ničemu. Když obejdete co nejvíce obránců, a obsadíte rychle náměstí (obehnané praporky), můžete dobít sídlo, aniž byste museli pozabíjet všechny obránce.

Generál

Rytíř či král na bojišti

Přítomnost šlechtice (zvláště zkušeného generála) významě přispívá ke kvalitě armády. Vše je popsáno v sekci Rytíři.

Generálova tělesná stráž

Bodyguard

Každého šlechtice, který se účastní vojenského tažení, doprovází 30 bodygardů na koních. Je to nejlépe pancéřovaná jízda ve hře a jejich úloha je popsána v sekci Rytíři.

Loďstvo, Admirálové

Flotily lodí najímáte i přecvičujete (doplňujete) v přístavech. Jdou slučovat nebo rozdělovat. Amirálové také nabívají bojové schopnosti a mají omezenou dobu života podobně jako generálové. Bitvy lodí probíhají automaticky v závislosti na schopnostech (zkušenostech) admirála a početnosti flotily.

Koráb