Medieval II Total war
Rytíři = královský rod, šlechta, generálové
Když jste na mapě kampaně, určitě snadno v menu najdete rodový strom. Je to hezká součást hry, kterou nenajdete v nástupcích Medievalu 2 - v Empire není, v Rome chybí. Můžete ho najít až v Atilovi, tam jde zase s příslušníky svého královského dělat různé hezké věci...
Na začátku máte krále, většinou má ženu, a mají nějakou dceru - princeznu, a syna - následníka trůnu. Na Vás je, koho vyberete za ženu princi (není třeba váhat, je škoda, aby byl bez ženy a nezplodil si potomky). U princezen se vyplatí se svatbou svatbou váhat - vše je vysvětleno v na stránce Diplomacie.
Osoby doprovázející rytíře
Časem se s úspěchy konkrétního šlechtice k němu přidá třeba štítonoš, hlídací pes, assasin, výběrčí daní, stavitel, plánovač, učitel, milenka, starší urozený muž, a podobně. Každá se těchto osob už s rytířem zůstane až do jeho smrti. Každá něco zlepšuje, někdy teké něco zhoršuje. Většinou to potěší... Nový následovatel přijde samovolně s úspěchy dotyčného rytíře - bez Vaší přímé kontroly.
Následník trůnu
Má-li král dospělého syna, je on následníkem trůnu. Má-li synů více, jak známo, dědicem trůnu je nejstarší (pokud zemře, pak trůn přechází na dalšího bratra).
Má-li král syna ještě nedospělého, dědicem trůnu je třeba králův bratr, to se ale změní, když princ dospěje. Zemře-li král, jenž má samé dcery, pak nic nezabrání k tomu, aby po něm korunu zdědil jeho bratr. Je-li jeho bratr už po smrti, je následníkem trůnu jeho syn - králův synovec.
Děsivost / Rytířství
Každý šlechtic (včetně panovníka celého království) má buď pověst rytíře, nebo pověst tyrana. K rytíři poddaní více či méně vzhlížejí, rádi ho následují a nebouří se. Panovníka nebo správce města, který má pověst kruťase, se zase všichni začnou bát a také nemyslí na vzpoury. Metody sjou různé, výsledek stejný...
Nejlépe je si vybrat, zda u daného šlechtice budete budovat pověst rytířství nebo děsivosti. Děsivost zvyšujete tím, že zajatce z bitvy popravíte, a v dobytém městě vyhladíte obyvatelstvo. Rytířství zvyšujete tím, že zajatce propouštíte a sídlo pokojně zaberete.
Když žádáte výkupné, pak Vám nepřibívá ani rytířství, ani děsivost (i přes to, že výkupné je odmítnuto a vězni stějně popraveni). Vypleněním města také nic moc neměníte (vyplenění je, že poberete co kde najdete, ale pobyjete jen ty, kdo se Vám otevřeně postaví na odpor) Vyhlazení znamená, že vojákům jde o zabíjení. Není z toho tolik pěněz, ale nejméně 2x víc mrtvých než při drancování - takže vyhlazení znamená zvýšení děsivosti (a také vylidněné město bez jakýchkoliv vzbouřenců), drancování ani tak ne.
Když používáte hodně vrahy, časem se to rozkřikne a taky to čas od času zvyší děsivost (ne u všech šlechticů, ale jen u panovníka). Abyste mohli budovat pověst rytíře, musíte nejprve vnížít děsivost na nulu, a naopak. Prostě jsou to 2 směry na jedné stupnici...
Autorita
Když panovník má vysokou hodnotu rytířství (anebo děsivosti), stoupá i jeho autorita. Autorita vypovídá o respetu Vašich poddaných ke svému králi. Cím vyšší, tím samozřejmě lepší pro klid a spokojenost ve Vaší zemi.
Rytíř či král na bojišti
I když se armády mohou pochybovat po světě i bez šlechtice, mají špatnou morálku. Velí jim nějaký kapitán z nějaké jednotky, a to není ono. Má-li armáda rytíře (generála), bojuje lépe. Bojuje tím lépe, čím má rytíř lepší velící schopnosti (stoupají skoro s každou vyhranou bitvou). Dále bojuje tím lépe, čím má rytíř vetší rytířskou nebo děsivou pověst. A zřejmě bojuje také tím lépe, čím pevnější má rytíř víru.
Je dobré držet generála ve středu vojska, protože jednotkám, které ho mají nablízku stoupá bojová morálka. Také když s ním zatroubíte (jeho jednotka má na to ikonku), svolá to vojsko a zvýší bojový zápal. (Nejde to hned za sebou, musíte počkat, než zase půjde znovu zatroubit.) Jelikož má generál svou blízkostí, vlastnostmi a troubením významný vliv na své vojskou, není dobré jej držet úplně stranou boje!
Když je generál už dobrým vojevůdcem, otevře se možnost "bojovat v noci" (před bitvou jde zaškrtnout). Podniknete-li noční útok, máte výhodu, protože to nepřítele překvapí i vyděsí. Jsou-li v dosahu posily jen s kapitánem nebo s generálem, který v noci ještě bojovat neumí, nebudou moci zůčastnit se bitvy. Noční bitvy jsou romantické - někteří vojáci drží ohňové pochodně, zapálené šípy létají temnou oblohou... ;)
Generálova tělesná stráž
Každého šlechtice, který se účastní vojenského tažení, doprovází asi 30 bodygardů na koních (Počet je závislý na věhlasu toho genarála a také na tom, kolik Vám jich pobili v minulých bitvách.). Jsou to dobře pancéřovaní zbrojnoši. Mají většinou nevyšší zbroj ve hře, i dobrou morálku. S prodělanými bytvami jejich počet klesá a přecvičit je do plného počtu jde až když hodně vylepšíte stáje v nějaké pevnosti. Jejich úkolem je bojovat za svého velitele, tak jako i zbytek armády.
Ale mají ještě jeden primární úkol. Následují všude svého náčelníka a snaží se ho i předběhnout, aby nebyl první na ráně. Jsou tu od toho, aby přežil... Když budete svého generála posílat do první linie moc často, i přes jejich ochranu nakonec zahyne!
Generálova tělesná stráž jde přecvičit (doplnit stav a zbroj) až když postavíte na hradě královské stáje.